Einstein had geen PowerPointpresentatie nodig. U wel?

Vraag een CEO eens naar de minder plezierige kanten van zijn verder zo dynamische en opwindende bestaan en de kans is groot dat hij dan over de zondagmiddag begint. De middag waarop hij de stukken moet doornemen voor de vergadering van de volgende dag. De middag waarop hij zich door schier eindeloze PowerPointpresentaties moet worstelen met slides die uitpuilen van feiten en cijfers maar waarin geen rode draad valt te ontdekken. 

Een saaie en vervelende zondagmiddag is nog tot daaraan toe. Ernstiger is dat die maandagmorgen misschien niet juiste de besluiten genomen worden. Om de simpele reden dat die CEO en zijn collega’s de zaak niet helemaal begrepen hebben. Of zelfs helemaal niet. 

Als je goede besluiten wilt nemen, moet je elkaar heel goed begrijpen. Dezelfde taal spreken, een heldere taal welteverstaan. Anders komt er van die plannen niet veel terecht. Dat begreep de Chinese wijsgeer Confucius als geen ander. 

Hem werd op een dag gevraagd wat hij als eerste zou doen als hij het land zou mogen besturen. Hij antwoordde: ‘De taal zuiveren.’ De omstanders mompelden wat. Hè? De taal zuiveren, is dat nu zo belangrijk? Zij hadden grootsere plannen verwacht. Toen hij de teleurstelde blikken zag, gaf de wijsgeer een toelichting en zei: 

‘Als de taal niet zuiver is, is wat gezegd wordt niet hetzelfde als wat bedoeld wordt. En …dan blijven de dingen die gedaan moeten worden, ongedaan.’ 

Wie moet in onze tijd de verantwoordelijkheid nemen en de opdracht geven tot het zuiveren van de taal? De bestuurder natuurlijk! Zoals Jeff Bezos, de CEO van Amazon, al heeft gedaan. 

Bezos is in veel opzichten geen lichtend voorbeeld. Hij ontwijkt belastingen, knijpt koeriers uit en wordt gedreven door een onverzadigbare behoefte aan meer en meer en meer. Hij zou het liefst de hele wereld te veroveren, maar daarom begrijpt hij ook als geen ander dat die verwarrende power points maar in de weg zitten en heeft hij de power point in de ban gedaan. 

Hij eist van zijn medewerkers nu het verhalende memo! Dat kost hem minder tijd en moeite en stelt hem in staat nog sneller beslissingen te nemen. Om te doen wat gedaan moet worden, zodat zijn vermogen nóg sneller groeit.

Waarom aarzelen bestuurders om het voorbeeld van Confucius en Bezos te volgen? Vrezen zij de opstand van het leger dat power points afvuurt? Dat vindt dat hun onderwerpen zo ingewikkeld en zo belangrijk zijn dat die alleen in een Power Point presentatie tot zijn recht komen? 

Dan is het aan de bestuurder om begrip en empathie te tonen – afkicken is immers niet zo eenvoudig – en professionele begeleiding aan te bieden. Wie niet weet hoe hij een begrijpelijk en prettig leesbaar memo kan destilleren uit zijn PowerPointpresentatie mag dan een bedrijfje als Het Betere Verhaal inschakelen. Die laat dan wel zien hoe dat moet 

De bestuurder moet intussen vasthouden aan zijn missie: doen wat er gedaan moet worden en daarom heldere taal afdwingen en iedereen ervan doordringen dat je iets eerst heel goed moet begrijpen voor je het een ander kunt uitleggen. Albert Einstein wist dat ook. Op een vrijdagmiddag stuurde hij zijn medewerkers het weekend in met een speciale huiswerpopdracht. Leg thuis eens uit wat de essentie is van de relativiteitstheorie! De maandag daarop vroeg hij of het was gelukt. Zijn medewerkers schudden het hoofd. ‘Nee, dat was toch echt te veel gevraagd van de partners. Zij begrepen het echt niet.’ Einstein reageerde teleurgesteld. ‘Nee, dan begrijpen jullie het nog steeds niet. Hadden jullie het begrepen, dan hadden jullie het hun kunnen uitleggen.’